Jak vypěstovat avokádo ze semínka

21.06.2020

Ač je návodů na pěstování avokáda z pecky plný internet, myslím, že bude ideální pro můj blog podělit se o vlastní bohaté zkušenosti a upřesnit nesrovnalosti, s nimiž u ostatních autorů nesouhlasím. Tato velice krásná a kuriózní rostlina je, když znáte veškerá úskalí, docela nenáročná. Takže do díla!


Postup

Nemyslím si, že vybrat dokonale zralé a ideálně velké avokádo je nejdůležitější krok, přesto je pravděpodobnost úspěchu o něco vyšší.Na zkonzumování avokáda nemusíte nijak spěchat, semena jsou totiž odolná a připravená čekat dlouhou dobu na příznivé podmínky. 

Až plod sníte, semeno opláchněte ve vlažné nebo studené nebo jakékoliv vodě, abyste ho zbavili dužiny, která by mohla zplesnivět. Poté si připravte sklenici s vodou a tři párátka. Lepší jsou ta robustnější a pevnější, protože klíček si dává načas a dřevo by mohlo uhnít a spadnout do vody. To samozřejmě není žádná katastrofa. Párátka se totiž dají vyměnit. Zapíchněte je asi milimetr nebo dva do plodu, (dál vám to nejspíš ani nepůjde, protože semeno je tvrdé), rovnoměrně, asi do jedné třetiny odspoda (spodek poznáte tak, že je širší než druhý konec) a vložte do sklenice. Voda by měla sahat do jedné třetiny plodu, nejlépe by se neměla dotýkat párátek. Když se tak však stane, můžete to tak nechat. Vodu byste měli měnit alespoň jednou za dva týdny celou a jinak jen dolévat, aby stále sahala, kam má. Já jsem ji tedy neměnila a všechna avokáda vyrostla.

Mějte trpělivost, protože, ač se na jiných webech píše, že po dvou měsících je třeba koupit jiné avokádo a začít znovu, já ze zkušenosti vím, že semena, která jsem si přivezla z Maroka vyklíčila po třech měsících a vyrostly z nich překrásné rostlinky.

Moje avokádová zahrádka
Moje avokádová zahrádka

A potom?

Až konečně vyleze kořínek, je třeba ještě pár dní nebo týdnů počkat, až zesílí, možná až do doby, než vyraší stonek, kdy už se nemusíte bát, že avokádo nevyroste. Já jsem ho vždy dala do květináče jen s kořínkem a trnula hrůzu, jestli nezahyne a čekat, než vyleze výhonek byla muka. Pro tento případ doporučuji buď počkat, nebo si pořídit průhledný květináč. Avokádo moc nezalévejte, jen v případě, že bude mít svěšené listy. S přelitím se totiž vyrovnává velmi těžko.


Přibližně za pět až sedm let, když budete šikovní, můžete mít první plody. Je třeba počítat s tím, že avokáda jsou cizosprašná a jednopohlavná, což znamená, že je budete muset opylovat vy sami. Nebo, pokud jich máte víc, doufejte, že mají každé jiné pohlaví. O tom ale až v příštím článku!


Jak jsem pěstovala avokádo já?


Napište mi:

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky